A cikk szerzője:

Posgay György ügyvezető igazgató
Metalelektro Méréstechnika Kft.

Monitoringrendszerek a vasúti hidaknál

A cikk írásakor a MÁV és a MÁV-HÉV kezelésében 11 olyan híd van, amelyen diagnosztikai mérőeszközöket építettek be vagy utólagosan telepítettek. A 2016-ban elkészült MÁV Műtárgy Monitoring Rendszer (MMR) szerverére sorra csatlakoznak az addig helyi adatgyűjtéssel működő hidak diagnosztikai berendezései. Ma már a szakemberek közel ezer mérőeszköz eredményét érhetik el online a rendszerben, elősegítve ezzel a szerkezetek állapotának értékelését és a megalapozott döntést. Írásom a keretek nyújtotta lehetőségek mellett összefoglalóan mutatja be a vasúti hidak monitoringrendszereit.

Déli összekötő vasúti híd

A Déli összekötő vasúti híd két szerkeze­tére 2016-ban telepítettünk mo­ni­toringrendszert. A hídról a BME Hidak és Szerkezetek Tanszéke 2013-ban készített szakértői jelentése több hibát mutatott ki, úgymint repedéseket, egyes tartóelemek és csomópontok átlagosnál nagyobb mértékű igénybevételét, amelyek a híd fokozott felügyeletének bevezetését igényelte. A forgalom akadályoztatása nélküli felügyelet megoldása az online monitoringrendszerbe kötött érzékelők telepítése volt.
A két szerkezetre telepített érzékelőket az 5. táblázat foglalja össze. A saruk és a szerkezet mozgásának mérése a szerkezet szabad hőmozgásának ellenőrzésére szolgál. Ugyancsak a szabad mozgást vizsgálja a hossztartó-megszakítások elmozdulásának mérése. Több helyen nyúlásmérő bélyegek telepítésével mérhetők a teher áthaladás alatti feszültségcsúcsok. A feltárt repedések terjedésének ellenőrzésére a repedéscsúcsoknál elhelyezett mérőbélyegek szolgálnak. A hossztartókon akusztikus szenzorokat telepítettünk keletkező vagy már meglévő és terjedő repedések figyelésére. A szakértői jelentésben kritikusnak talált szerkezeti elemeken és csomópontokon az anyagfáradás követésére mágneses Barkhausen-szenzorokat telepítettünk. A vonat alatti méréseket a tengelyterhelés-mérő rendszer végzi mindkét szerkezeten. A monitoringrendszer kiépítését, eredményeit a [4–6] irodalmak ismertetik. Az adatok 2016 óta jelennek meg az MMR-ben.

Gubacsi híd

A Soroksári út és Csepel elosztó közti MÁV-vontatóvágány gubacsi Duna-ág felett átívelő hídjának állapota sebességkorlátozás bevezetését indokolta a hídon. Felmerült még a megengedett tengelysúly túllépésének valószínűsége is. Ezek ellenőrzése érdekében a MÁV tengelyterhelés-mérő és sebességmérő monitoringeszközök telepítését kezdeményezte 2018-ban. A híd, pontosabban a hídfák állapota miatt a TTM telepítését nem javasoltuk a hídra, az a Soroksári úti rendező pályaudvar kijárati végénél nyert elhelyezést. A hídon helyi adatgyűjtéssel működő sebességmérő rendszert telepítettünk. Az adatok kiolvasása a TTM-ből GSM-kapcsolaton keresztül időszakosan történik. A TTM tápellátása 230 V-ról történik, a sebességmérő pedig saját akkumulátorral rendelkezik. A telepített rendszerek adatait a 6. táblázatban foglaltuk össze.



Érd, Velencei út feletti vasúti híd

A műtárgy leírását az olvasó a [7, 8] irodalomban találja meg. A műtárgy viszonylag rövid, azonban újszerű kialakítása miatt igényelte a monitoringrendszer kiépítését, amelynek célja a pályatáblák egymáshoz képesti elmozdulásának, illetve a főtartók lehajlásának figyelése (2. ábra). A rendszer 2020-ban került bekötésre az MMR-be. Az adatok a MÁV-intranet hálózat segítségével kerülnek fel az MMR szerverére. A telepített rendszerrel mért paramétereket a 7. táblázatban foglaltuk össze.

2. ábra. Érdi Velencei út feletti vasúti híd (ahid.hu)

Kvassay MÁV-HÉV híd

A MÁV-HÉV Zrt. a Kvassay-zsilip mellett elhelyezkedő híd felújítása során monitoringrendszer kiépítését rendelte meg. A monitoringrendszer telepítése 2020-ban történt. A hídról, annak felújításáról a [9] irodalomból tájékozódhat az olvasó. A híd monitoringrendszere által mért paramétereket a 8. táblázat tartalmazza. A monitoring tápellátása 230 V-os hálózatról történik. A monitoringrendszer adatainak központi rögzítésére a MÁV MMR mellett más alternatívák is szóba kerültek, azonban az egységes szakmai szempontok és a már üzemelő MÁV MMR ez utóbbi mellett szólt. A MÁV MMR-be való bekötést a rendszert használók jogosultságainak szabályozása előzte meg. A rendszer GSM-kapcsolaton keresztül csatlakozik az MMR-hez. Az MMR-be 2021-ben kötötték be.



Kaposvári Esterházy gyalogos-kerékpáros híd

A kaposvári intermodális csomópont 2020 őszén épült meg. A projekt keretében készítették el a függesztett acélszerkezetű Esterházy hidat (3. ábra).

3. ábra. Kaposvári Esterházy gyalogos-kerékpáros híd (www.swietelsky.hu)A híd leírását a [10] irodalomból ismerhetjük meg. A MÁV Zrt. mint hídkezelő a monitoringrendszert a híd felügyeleti rendszereként kezelői feladatainak ellátásának megkönnyítése érdekében kérte megvalósíttatni, amelynek segítségével a szerkezet viselkedése, illetve az időbeli változása nyomon követhető. A megrendelő kérésének megfelelően a mérőrendszer nyers adatainak helyi feldolgozása után a MÁV MMR-be már a statisztikai adatok továbbítása történik meg 15 perces intervallumonként.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] 93/2012. (V. 10.) kormányrendelet az utak építésének, forgalomba helyezésének és megszüntetésének engedélyezéséről.
  • [2] H.1. Vasúti hídszabályzat. H.1.9. utasítás. Vasúti hidak és egyéb műtárgyak műszaki felügyelete [47/2018. (XII. 21. MÁV Ért. 13.) EVIG sz. utasítás
  • [3] Erdődi L, Erdei B. Vasúti hidaknál alkalmazott monitoringrendszerek. Vasbeton 2019;4.
  • [4] Erdei B, Nyári J. Monitoringvizsgálatok a MÁV vasúti hídjain. Sínek Világa 2015; különszám.
  • [5] Erdődi L. Műtárgy monitoring a MÁV Zrt. gyakorlatában. Hidász Napok. Balatonfüred, 2016.
  • [6] Erdődi L, Posgay Gy. Monitoringrendszerek alkalmazása a hídfelügyelet során a déli összekötő vasúti Duna-hídon. Építmények védelme, 2016 konferencia, 2016.
  • [7] Dési A, Borzai T. Az érdi, Velencei út feletti vasúti híd tervezése. Sínek Világa 2018 különszám.
  • [8] Horgos D. Újszerű híd- és pályaszerkezetek a MÁV hálózatán. Sínek Világa 2021;4-5:42-5.
  • [9] Végső Zs. A Kvassay híd felújítása. Hídépítők, 2020 hidepito.hu
  • [10] Németh D. Kaposvár IMCS ferdekábeles gyalogos és kerékpáros híd. Hidász Napok, Siófok, 2019. hidaszokertegyesulet.hu
  • [11] Álló L, Horváth A. A Déli összekötő vasúti Duna-híd (2. rész) – A tervezést meghatározó körülmények, építéstechnológia. Sínek Világa 2018 különszám.
  • [12] Duma Gy, Gyurity M. A Déli összekötő vasúti Duna-híd (3. rész) – A felszerkezet tervezése. Sínek Világa 2018 különszám.
  • [13] Hiros K. A Déli összekötő vasúti Duna-híd (4. rész) – Az alépítmények felújításának tervezése. Sínek Világa 2018 különszám.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©