A cikk szerzője:

Farkas Tibor ny. mérnök főtanácsos

Volt egyszer egy Közlekedési Távközlési Műszaki Főiskola (2. rész) – Átköltözés Győrbe

Az 1960-as évek elején bevezetett oktatási reform keretében először létrehozták a felsőfokú technikumokat. Miután nem született meg a várt eredmény, ezért pár év múlva megkezdődött azok összevonása, főiskolává minősítése, egyetemekhez vagy már működő főiskolákhoz csatolása. Ettől a folyamattól eltérően az Elnöki Tanács 1968. évi 16. sz. törvényerejű rendeletében megalapítja a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolát (KTMF-et). Ez volt az első új típusú intézmény, amelyet az üzemmérnökképzés céljára hoztak létre. A főiskola első végzős évfolyamán diplomázó szerző visszaemlékezésének 2. részében a győri áttelepülés utáni fordulópontokat ismerteti az egyetemmé alakulásig. Az 50 éves évforduló kapcsán az első aranydiplomák átadásával zárul a történeti visszatekintés. A befejező részben szakmai életutak, MÁV-os karrierek bemutatásával válik teljessé a történet.

Az üzemmérnöki diploma értéke, szakmai életutak, MÁV-os karrierek

Az Építőmérnöki Kar vezetőjének, Szíjártó Lászlónak korábbi nyilatkozata szerint:
„1971-ben a híd-, út-, vasútépítés szakos hallgatóink, friss üzemmérnökeink ezzel a diplomával hazánkban országosan elsők voltak. Kitűnően megállták helyüket a gyakorlatban.”
Szamos Alfonz 1993-ban – a korábban hivatkozott cikkben [6] – mondta:
„Sokat jelentett, hogy szakmai rendezvényeken, a munkával kapcsolatos megbeszéléseken volt hallgatótársaim, régi ktmf-esek voltak a partnerek. Mi nem akkor és nem ott találkoztunk először. A munkánk egy zárt világot jelent, de a tevékenység mégis változatos.
Az alap minden hallgatótársamnál, mai kollégánál – s manapság is – az egyéni szorgalom. Aki ambíciókkal telve kezdte és végezte a főiskolát, s a kudarcokat, nehézségeket jól tűrte, az később is mindig előre tudott lépni.”
A friss diplomások élete nem indult zökkenő- és akadálymentesen. A fiúkat elvitték két évre katonának, így csak a lányok és a már katonai idejüket letöltött, vagy fegyveres szolgálat alól felmentett fiúk mutathatták meg az első években, hogy mit tanultak a KTMF-en.

6. ábra. Aranydiploma átadása Bódis Zoltánnak 2022-ben. (Fotó: MekliZ Fotóstúdió)

7. ábra. A szerző aranydiplomája


Az első évfolyamból tízen Szolnokra kerültünk, ahol a műszaki zászlóaljban tartalékos tiszti kiképzésben részesültünk, és két év alatt út-híd építő szakaszparancsnokok lettünk. (Még „szerencsénk” is volt, mert egyeseket híradósokhoz soroztak be, mondván, hogy a távközléshez is érteniük kell, a főiskola nevében az a szó is szerepel.)
Innen leszerelve indulhatott meg a szakmai tevékenységünk kezdőként, gyakorló mérnöki státuszban. A velünk és utánunk egy évvel végzettek akkor már némileg kitaposták az utat. Például nekünk egyszerűsített forgalmi vizsgát kellett csak tenni.
A szakvizsgák (szakaszmérnöki) megszerzése után felelős beosztásokba tettek, ahol bizonyítani lehetett a szakértelmünket és a hozzáértésünket. Több éves-évtizedes gyakorlati munka után szakmai tapasztalatot szereztünk, a rátermettségünk kiderült.
Ha a vezetőink és a szakszolgálatot irányítók láttak bennünk fantáziát, akkor előre lehetett jutni a rang- és beosztáslistán, érvényesülésre volt módunk és lehetőségünk.
Visszatérve a főiskola befejezésére, összeállítottam egy táblázatot az első három évfolyam végzőseiről (2. táblázat).


(Kiinduló adatnak a tablóképeket tekintettem, ami nem mindig pontos számokat tükröz, mert például az első évfolyam tablóján 89 hallgató fényképe látható, míg a kari igazgató, Szíjártó László szerint 81-en kaptak diplomát elsőnek. Továbbá lehet, hogy a fényképezésről a tablók készítésénél egyesek lemaradtak.)
Ezek figyelembevételével elmondható, hogy vasútépítési és -fenntartási szakon az induló években 77-en végeztek, amely létszámnak több mint a fele (40-en) a MÁV-hoz került. A mi első évfolyamunkból 11 fő lett vasutas, mindannyian pályafenntartási szakterületen kezdtünk. Túlnyomó többségünk jelentős vasúti életpályát futott be. Hárman vidéki igazgatóságok felelős beosztású vezetőjeként mentek nyugdíjba. Felföldi Károly 35 éves külszolgálati – azon belül több mint 20 évi vezetői – tevékenység után a német KRAIBURG cégnél, a MÁV egyik beszállítójánál csinált karriert. Öten a vezérigazgatóságra kerültünk. Két kollegina (Csanádi Valéria és Ráczkevei Klára) az ingatlangazdálkodástól, illetve a szervezési irodából vonult nyugdíjba. Hárman korábbi tanáraink munkakörét vettük át: Bódis Zoltán építési biztosként Stadler Tamásét, én pályás beruházóként dr. Ritoók Pálét. Legmagasabb beosztásba Szamos Alfonz jutott, aki előbb 6.B. osztályvezető, majd pályavasúti igazgató lett, végül vezérigazgató-helyettessé nevezték ki. A régi MÁV-os tanáraink közül dr. Gajári József, Kummer István, dr. Telek János és Pál József töltötték be korábban ezen munkaköröket.
Elmondhatjuk mindhárom évfolyamról, hogy a generáció- és nemzedékváltás aktív résztvevői voltunk. Az előttünk járó mérnökgenerációtól tanulva, az ő nyomdokaikba léptünk. Az üzemmérnök-nemzedék első képviselőiként megalapoztuk a végzettségünk hírnevét. Munkánkkal bizonyítottuk a szakértelmünket és szakmai hozzáértésünket. Az egymást felváltó korcsoportok közül nemcsak mi, hanem az utánunk végzettek is megállták a helyüket az okleveles mérnökök mellett.
Nyugdíjazásunk után is folytatódott a főiskolát végzettek „diadalmenete”. A MÁV Zrt. pályás szakterületének jelenlegi vezetői is a KTMF-en végeztek!

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Vasúti kocsi akkor és most. SzE Alumni Magazin honlapjában 2022.03.11-én megjelent Simon Panka írása. (A „KTMF 1968-1986” Facebook-oldalon a SZE Alumni bejegyzése is volt 2022.10.12-án.) https://alumni.sze.hu/vasuti-kocsi-akkor-es-most/
  • [2] Névadásunk története. SzE Alumni Magazin honlapjában Winkler Csaba írása. 022.09.21. https://alumni.sze.hu/nevadasunk-tortenete/
  • [3] 1968–2018, 50 éves a Széchenyi István Egyetem. Honvári János és Winkler Csaba: A győri felsőoktatás eseményei. Széchényi Alumni Magazin különszám; p. 58. ceee843471ac65f293386f735175c4db.pdf
  • [4] Czeiner-Szűcs A, Papp Zs. Történelmi pillanat – Aranydiplomás mérnökök első ünnepe a Széchenyi István Egyetemen. SZE honlapján 2022. június 3. https://www.uni.sze.hu/post/történelmi-pillanat-aranydiplomás-mérnökök-első-ünnepe-a-széchenyi-istván-egyetemen
  • [5] Kisalföld Hírportár. Aranydiplomásokat köszöntöttek 2022.06.02.12.56, Történelmi pillanat a győri Széchényi Egyetem életében. Videó: https://www.kisalfold.hu/helyi-kozelet/2022/06/tortenelmi-pillanat-a-gyori-szechenyi-egyetem-eleteben-videohttps://www.youtube.com/watch?v=YBNf_O7cVbw
  • [6] A Szerb utcában kezdődött minden. SzE Alumni Magazin honlapjában 2022.03.11-én megjelent Simon Panka írása. https://alumni.sze.hu/en/a-szerb-utcaban-kezdodott-minden/
  • [7] Dr. Vaszary P. Az ívtűző gép története. Sínek Világa 2008;3-4:7. Sinek Vilaga 2008_3-4.qxd
  • [8] KTMF 1968–1986 Facebook-csoport Névjegy. https://www.facebook.com/groups/ktmf19681986/
  • [9] Széchenyi István idézetei – Idézetek/Citatum 6. lap. https://www.citatum.hu/szerzo/Szechenyi_Istvan/6
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©