A cikk szerzője:

Kemény Ágnes ügyvezető
MÁV Központi Felépítmény­vizsgáló Kft.

Diagnosztikai szolgáltatások a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.-nél

Nem mindenki számára ismert, hogy a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. megalakulásához 1958-ban egy sínhibából bekövetkezett vasúti baleset vezetett, amely után a bíróság kötelezte a Magyar Államvasutakat a sínek belső anyagának vizsgálatára. Ezután, 1959. június 19-én megalakult a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Főnökség (KFF), a társaság elődszervezete (1. ábra). A KFF a MÁV egyik szervezeti egységeként működött 1993-ig, ezt követően a Pályagazdálkodási Főnökség keretein belül végezte tevékenységét 1996-ig. Az akkori elvárásoknak megfelelően 1996. szeptember 1-jén a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. megalapította a jelenlegi MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.-t (továbbiakban MÁV KFV Kft.)

Vasútüzemi tevékenység, járműfejlesztések

A korábbi fejezetekben már bemutatott pályafelügyeleti mérések vágány-, síndiagnosztikai, űrszelvénymérési feladataihoz és az ettől eltérő, eseti infrastruktúra-mérésekhez a társaság nyolc járműből tudja összeállítani a szükséges mérővonati flottát. A mérővonatok működéséhez szükséges a vasútüzem által a vasútszakmai feltételek biztosítása. A vasúti járművek közlekedtetésre vonatkozó jogszabályi előírásainak és az egyedi építésű járművek üzemeltetési feltételeinek szem előtt tartása elengedhetetlen feladat, mert a társaság vasútvállalati engedélye alapján jogosult belföldön és külföldön is az általánosan ismert vagy éppen egyedi összeállítású mérővonatok közlekedtetésére.
A társaság műszaki felszereltsége szerint el tudja végezni a vasúti mérőjárműveinek alapszintű karbantartását és hibaelhárítását, célzott felkészülést követően egyes középszintű feladatokat is. A különleges technológiai hátteret vagy jogosultságot igénylő emelt szintű karbantartási munkákban a járműjavítást végző vállalkozókkal szükséges a kapcsolattartás és szakmai támogatás ahhoz, hogy biztosított legyen a járművek eredményes javítása.
A MÁV KFV Kft. járműparkja és főbb adatai láthatók a 19. ábrán.

19. ábra. Vasúti mérőkocsik és járművek adatai

20. ábra. Az FMK-004 kiváltása  a terveinkben szereplő FMK-009 mérőkocsival
A vasútüzemi feladatokat ellátó elkötelezett kollégáknak az üzemeltetési szempontokat előtérbe helyező munkája is hozzájárul ahhoz, hogy a 40 éves átlagéletkorú, eltérő műszaki színvonalú járművek évtizedek óta teljesítik a magyarországi és külföldi szerződéses feladataikat. Fontos megemlíteni, hogy ezeknek az egyedi gyártású mérőjárműveknek gyors karbantartására, javítására a társaság pár éve létrehozott egy úgynevezett „mozgó szervizt” a feladatok, megrendelések zökkenőmentes és határ­időben történő teljesítése érdekében.
A mérőkocsik mennyisége és az azokra szerelt különböző digitális mérőrendszerek avulása szükségessé tette az egymásra épülő, a változó jogszabályoknak is megfelelő, fejlesztést előkészítő munkák rendszerének a kialakítását. Az elmúlt évtizedben a társaság leglátványosabb járműfejlesztése az FMK-008 kétrészes síndiagnosztikai mérőszerelvény 2012-től 2016-ig tartó teljes körű beruházása volt, amit többéves előkészítés után a MÁV-csoporton belüli kivitelezésben sikerült megvalósítani, és rendszerbe állítása óta a mérővonatnak műszaki meghibásodása miatti termeléskiesése nem volt.
A több mint 40 éves átlagéletkorú járműpark és a XXI. század technológiai fejlődése szükségessé tette, hogy ne csak a mérőrendszerek fokozatos cseréjét, hanem a járművek cseréjét is előirányozza a társaság. A fejlesztési stratégia kialakításánál figyelembe veszi az egyedi építésű, nagy értékű vasúti járművek hatékony üzemeltetési szempontjait, és a mérőkocsi teljes élettartama alatt a most még ismeretlen mérő­rendszer-beszállítók termékeinek beépítéséhez szükséges általános követelményeket is. A MÁV KFV Kft. rövid távú fejlesztési célként tűzte ki egy egyrészes önjáró geometriai vágánymérő kocsi beszerzését, ami az elhasználódott, de teljes kapacitással üzemelő FMK-004 mérőkocsi feladatait fogja átvenni (20. ábra). Az FMK-008 mérővonat építésével párhuzamosan olyan műszaki fejlődés következett be a síndiagnosztikai szakterületen, ami a korábbiaknál is precízebb, ugyanakkor gondozásigényesebb mérőrendszerek beépítését tette szükségessé, ez viszont csökkentette a felhasználható mérési napok számát. Ennek a helyzetnek a kezelése és az eddig megszerzett piacok megtartása tette szükségessé, hogy a társaság középtávú terveiben meghatározza a gépészeti szempontból elavult, háromrészes síndiagnosztikai mérővonat (SDS) kiváltására egy új építésű síndiagnosztikai mérőjármű beszerzését.
A MÁV KFV Kft. több évtized alatt kialakított műszaki képességei, tudatos fejlesztési elképzelései a jelenlegi és a jövőbeli feladatok esetében is lehetővé teszik, hogy a vasútüzemi szakterület a változó körülmények között is biztonságosan és hatékonyan tudja teljesíteni a társaság stratégiai céljait.

Összefoglalás

Társaságunk célja a megrendelők legmagasabb színvonalú kiszolgálása, a meglévő és jövőbeli igények maximális kielégítése, a fejlesztéseknek a szükségletekhez való illesztése. A stratégiai elképzelések, tervek kialakításánál mindig a folyamatos fejlődés, növekedés van a célkeresztben. Nagyon fontos a MÁV KFV Kft. számára, hogy szakemberei megismerjék a legújabb műszaki megoldásokat, újításokat, vizsgálati módszereket. E cél elérésének egyik eszköze a hazai és külföldi partner cégekkel való folyamatos kapcsolattartás és együttműködés. Több vasúttársaság kutatóintézetével és méréstechnikai, pályadiagnosztikai egységével, hazai és nemzetközi vállalkozásokkal folyamatos és szoros az együttműködésünk. Célunk – a hazai vasúttársaságok magas színvonalú kiszolgálásán kívül – az elmúlt huszonöt év során megszerzett külföldi piaci megrendelők további megtartása, és ennek érdekében újabb pályadiagnosztikai vasúti járművek, eszközök fejlesztése és beszerzése.
Köszönjük partnereinknek a sok közös munkát, hasznos észrevételeiket, amellyel hozzájárulnak a MÁV KFV Kft. sikereihez.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678910
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©