A cikk szerzője:

Kemény Ágnes ügyvezető
MÁV Központi Felépítmény­vizsgáló Kft.

Diagnosztikai szolgáltatások a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.-nél

Nem mindenki számára ismert, hogy a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. megalakulásához 1958-ban egy sínhibából bekövetkezett vasúti baleset vezetett, amely után a bíróság kötelezte a Magyar Államvasutakat a sínek belső anyagának vizsgálatára. Ezután, 1959. június 19-én megalakult a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Főnökség (KFF), a társaság elődszervezete (1. ábra). A KFF a MÁV egyik szervezeti egységeként működött 1993-ig, ezt követően a Pályagazdálkodási Főnökség keretein belül végezte tevékenységét 1996-ig. Az akkori elvárásoknak megfelelően 1996. szeptember 1-jén a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. megalapította a jelenlegi MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.-t (továbbiakban MÁV KFV Kft.)

Űrszelvénymérés

Az új, gépesített, kiemelkedő termelékenységű technológiai megoldások sok, korábban kézi emberi munkavégzést igénylő tevékenységet váltanak ki. Ilyen az űrszelvénybe érő vagy azt megközelítő objektumok felmérése is, amelyre megoldást ad a mérővonaton folyamatosan működtethető forgólézeres felmérés. A MÁV KFV Kft.-nél kifejlesztett eljárások sok tekintetben jobban alkalmazkodnak a pályafenntartási szakemberek igényeihez.

5. ábra. Vágánygeometriai és járműdinamikai grafikonA 2012-ben üzembe állított mérőrendszer éjszakai mérés esetén is minden űrszelvényakadályhoz fényképet társít és folyamatos videofelvételt készít. Ezenkívül munkatársaink további, mélyebb értékeléseket végeznek a kiértékelés automatizálható része után (6. ábra), megnevezik a felmért objektumokat (ez lehet növényzet, jelző, híd, peronszegély stb.), majd a növényzet szűrését is elvégzik. A növényzetet reprezentáló akadálylista-bejegyzéseket is átadjuk megrendelőink részére, de olyan kiegészítő kiértékelés is készül, amely a növényzetet – mint könnyen eltávolítható akadálytípust – figyelmen kívül hagyja. Innovációt jelent az űrszelvénymérés-kiértékelésben a MÁV KFV Kft. által szolgáltatott, dinamikusan konfigurálható, hosszabb pályaszakaszokat reprezentáló minimumdiagramok rendszere. Ennek segítségével megrendelőink akár egy teljes vasútvonalat át tudnak tekinteni, és a sok ezer keresztmetszet összevonásával azok eredőjét (vagyis a teljes vonalra értelmezett térbeli áteresztőképesség rajzát) tekintheti meg a felhasználó. A fejlesztésnek köszönhetően a mérőkocsiba épített űrszelvénymérő rendszer a felmért objektumok helyzetét szelvényköveken alapuló vasúti helyazonosítási rendszer szerint tárolja el. Az űrszelvénymérő berendezéssel természetesen nemcsak az űrszelvény szabad voltának ellenőrzése zajlik, hanem az idevonatkozó utasítások alapján a felmért adatokat a szabványos űrszelvényprofilnál lényegesen nagyobb szelvényre (például 3 m széles) is kiértékeljük. E nagyobb térrészekben megtalálható objektumok alapján születik meg a döntés a pályahálózat-működtetőnél a túlméretes küldemények továbbíthatóságáról.

6. ábra. Űrszelvény­mérés kiértékelése

GNSS-alapú helyazonosítási rendszer

A pályadiagnosztikával foglalkozó szakembereknek a mérések során kettős kihívással kell szembenézniük: nem elég csupán a mérések pontos végrehajtása, hanem jelentős erőfeszítéseket igényel a mért eredmények nyomon követhető helyazonosító adatokkal történő ellátása is, hogy a felfedezett hibákat a pályafenntartást végző szakemberek egyértelműen megtalálhassák, nyilvántarthassák, romlásukat idősoros elemzésekben nyomon követhessék. A GNSS-technológia megjelenésével a társaság által használt mérőkocsikon megteremtettük annak lehetőségét, hogy a menet közbeni, valós idejű szelvénykorrekciókat automatizáltan, egy sajátosan erre a célra kifejlesztett háttéradatbázis alapján 1 méteres pontosságon belül végezzük. A DGNSS-korrekció tartalmazza a földi referenciaállomások alapján a műholdról érkező jelek légköri torzulásából fakadó hibáinak, a műholdak pályahibáinak a kiszűrését. Ehhez elengedhetetlen, hogy minden vasúti vonalra, vágányra rendelkezésre álljon egy úgynevezett GNSS-szelvény-adatbázis.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678910Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©