A cikk szerzője:

Kemény Ágnes ügyvezető
MÁV Központi Felépítmény­vizsgáló Kft.

Diagnosztikai szolgáltatások a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.-nél

Nem mindenki számára ismert, hogy a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. megalakulásához 1958-ban egy sínhibából bekövetkezett vasúti baleset vezetett, amely után a bíróság kötelezte a Magyar Államvasutakat a sínek belső anyagának vizsgálatára. Ezután, 1959. június 19-én megalakult a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Főnökség (KFF), a társaság elődszervezete (1. ábra). A KFF a MÁV egyik szervezeti egységeként működött 1993-ig, ezt követően a Pályagazdálkodási Főnökség keretein belül végezte tevékenységét 1996-ig. Az akkori elvárásoknak megfelelően 1996. szeptember 1-jén a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. megalapította a jelenlegi MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft.-t (továbbiakban MÁV KFV Kft.)


A mérési rendszerekhez általában egy úgynevezett „irodai program” is tartozik, ahol a mérési eredmények megjeleníthetők, visszakereshetők, a korábbi eredményekkel összehasonlíthatók, illetve tetszőleges paraméterekkel és beállításokkal újból ki lehet értékelni. A különféle diagnosztikai vizsgálati mérések eredményei szemléletesen, célirányosan és igény szerint csoportosítva jeleníthetők meg a Pályadiagnosztikai szakértői rendszerben (PÁTER), amelyet a társaság a korábbi széles körű tapasztalatai alapján fejlesztett ki. A szolgáltatások bővítésével, illetve az egyes kiértékelési eljárások továbbfejlesztésével a mérési eredményekből társaságunk jelentős hozzáadott értékkel tud többletinformációkat nyújtani a megrendelői számára, ezzel is segítve a pályaműködtető karbantartási, felújítási és beruházási munkáinak tervezését.
A vasúti pályadiagnosztika területén a piaci szereplők folyamatosan változnak, a verseny erősödött, ami a társaságtól még nagyobb odafigyelést követel meg a termelési tényezőkre, a külső és iparági környezetre, valamint a versenytársakra egyaránt. A tartós és eredményes fennmaradáshoz szükséges a cég által jelenleg is végzett diagnosztikai szolgáltatások fejlesztése, azok bővítése. A MÁV KFV Kft. az elmúlt 25 éves működése során folyamatosan törekedett új üzleti kapcsolatok megszerzésére, majd azok megtartására úgy, hogy szem előtt tartotta a vállalkozás jó hírnevének megteremtését, később ennek megőrzését, növelését. Az utóbbi évtizedben sín- és/vagy vágánydiagnosztikai szolgáltatást nyújtott, illetve jelenleg is nyújt a MÁV Zrt., a GYSEV Zrt., a MÁV-HÉV Zrt., a BKV Zrt., valamint a szlovén, az osztrák és a szlovák vasút számára.
A MÁV KFV Kft. a síndiagnosztikai tevékenységekkel kapcsolatos nemzetközi szakmai életben Közép-Európában vezető szerepet lát el, illetve európai szinten is kimagasló eredményeket ért el. Kiváló szakmai kapcsolatai alakultak ki a mérőrendszerek európai piacának vezető vállalataival, illetve a nemzeti vasúttársaságok (DB, ÖBB, SBB, SŽ, ŽSR, SZDC, PKP stb.) szakmai vezetőivel és illetékeseivel. Rendszeresen részt vesz kiállítóként a kétévente megrendezett berlini nemzetközi vasútijármű- és közlekedéstechnikai szakkiállításon, az INNOTRANS-on, ahol a legújabb fejlesztések bemutatására, illetve a nemzetközi gyártókkal és partnerekkel való kapcsolattartásra is sor kerül. Ezeknek a kapcsolatoknak köszönhetően a társaság résztvevője és formálója a szakterületen folyó innovációknak (2. ábra).

2. ábra. INNOTRANS 2022
A társaság főbb tevékenységei:

  • vágánydiagnosztika – vágánygeometria, járműdinamika és űrszelvénymérés;
  • síndiagnosztika – ultrahangos és örvényáramos vizsgálat, sínprofil és hullámoskopás-mérés, sínek hegesztéseinek geometriai és anyagvizsgálata, egyenértékű kúposság vizsgálata;
  • híddiagnosztika;
  • alépítmény-diagnosztika – vasúti földművek geofizikai vizsgálata;
  • vasúti felépítményi – anyagminősítés gyártóműben és pályában;
  • járművizsgálat – mérő- és vizsgálóberendezések fejlesztése, a vasúti pályadiagnosztika korszerűsítése.

Vágánygeometria

A MÁV KFV Kft. pályadiagnosztikai tevékenységének egyik alappillére a vágánygeometriai mérési tevékenység, ami elengedhetetlen a közlekedés biztonsága szempontjából. A sínszálak relatív geometriáját jellemző legfontosabb mért alapparaméterek a vasút története során lényegükben nem változtak. Ezek a következők: nyomtávolság, süppedés, irány, túlemelés és síktorzulás.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678910Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©