A cikk szerzője:

Jarabek Jenő hidász szakaszmérnök
MÁV Zrt.

Hídvizsgálat madártávlatból

2018-ban, a MÁV Zrt. által kiírt INNOMÁV pályázatra készítette el a Kecskeméti Pályafenntartási Főnökség négyfős csapata a hídvizsgálatok drónnal történő elvégzésének lehetőségét bemutató „Valami van a levegőben” fantázianevű pályázatot, amivel harmadik helyezést értünk el. A pályázatban leírtak alapján mutatom be azokat a lehetőségeket, amelyek a korszerű digitális technika és a drón alkalmazásával a hídfelügyeleti tevékenység részei lehetnek.

További lehetőségek, az acélszerkezet hőkamerás vizsgálata

Minden fémtárgy az abszolút nulla fok (–276 °C) felett elektromágneses sugárzást bocsát ki, amelyet a mai korszerű hőkamerák hőképpé alakítva jelenítenek meg.
Az általánosan használt hőkamerák hőmérsékletkülönbség-kimutató képessége 0,1 °C, de a már kereskedelmi forgalomban kapható legkorszerűbb ipari kameráké 0,06 °C (9. ábra).
A hőkamera alkalmazhatóságánál alapvető szempont az érzékelésifrekvencia-tartomány és a hőmérsékletkülönbség-kimutató képesség. Ehhez a vizsgálathoz elengedhetetlen a megjelenítő és kiértékelő szoftver.

9. ábra. Hőkamera hőképe

Hídvizsgálati célú felhasználás

Hőkamera alkalmazásával olyan rejtett hibák feltárására is lehetőség nyílhat, amelyek szabad szemmel nem észlelhetők (10. ábra), de a műtárgy teherbírására és tartósságára befolyással vannak (repedések, bevonat alatti és kontaktkorrózió).

10. ábra. Hőkamera felhasználása rejtett hibák feltárására

Teherbírás-vizsgálathoz történő felhasználás

Ez a vizsgálati technika és módszer alkalmas lehet arra, hogy a műtárgy szerkezeti anyagában a feszültségváltozást vizsgáljuk és következtetéseket vonjunk le. Az acélszerkezetben a terhelés hatására annak szerkezeti részecskéi elmozdulnak, ez megváltoztatja az elektromágneses sugárzásukat. A mai korszerű ipari hőkamerák ezt az egészen kicsi változást is hőképként érzékelik és megjelenítik. Ennél a vizsgálatnál a helyszínen két felvételt kell készíteni a szerkezetről, egyet terheletlenül referenciafelvételnek és egyet terheléssel, így a feszültségváltozások megjeleníthetők. A laboratóriumi vizsgálat során a teherbírási határállapot hőkamerás dokumentálásával és az előbb leírt két egymást követő felvétel adatai alapján következtethetnénk a teherbírási tartalék mértékére. Ez csak statikus és anyagszerkezeti ismeretekben jártas szakemberek bevonásával lehetséges.

A drón hídvizsgálaton kívüli alkalmazási lehetőségei

  • Zöld terület karbantartása során űrszelvény és rálátási háromszögek felmérése, lefedettség és az elvégzett munka ellenőrzése.
  • Rendkívüli eseménynél az elzárt, sérült vasúti pálya vizsgálata (árvíz, intenzív esőzés esetén elmosott pályarészek, sérült műtárgyak, hófúvás stb.).

A drón alkalmazási lehetőségeinek ismertetésével igyekeztem azt bemutatni, hogy a korszerű technika alkalmazása hogyan vihető át a napi gyakorlatba.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©