Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Kitérők működtetése, üzemeltetése (2. rész)
A megfelelően ápolt és olajozott sínszéken való elmozdítás érdekében kifejtett indítóerő szembetűnően magas (47–48. ábra). Az olaj belső kohéziója következtében kialakuló „vákuumhatás” miatt az indulás pillanatában nagy a visszafogó energia, míg az MGV görgőpályán fokozatosan és egyenletesen kiemelkedő csúcssínek, ha átlépik a pályalemez tetőpontját és arról lefelé haladnak, akkor olyan visszatáplálást adnak (felhasználják a csúcssínek súlyerejéből adódó energia felszabadulását), hogy az állítóerők átlépnek a negatív tartományba.
4. A váltóállítás, a váltóállító erők kezelése
Az állítóerők alakulását az 5. táblázatban mutatom be a 60-as rendszerű kitérőtípusoknál, kiemelten utalva az átszelési kitérőkre, illetve e típust hasonlítom össze az 54-es rendszerű átszelési kitérők konstrukciós megoldásával.
Látható, hogy a szerkezeti elemek konstrukciós kialakítására fordított figyelem, valamint az apró változtatások ellenére a csúcssíngörgők szerepe milyen markánsan megmarad!
5. A váltók működési paramétereinek helyreállítási technológiája
Technológiai javaslatok a pályában fekvő B 60 XIV. és B 54 XIV. rendszerű kitérők biztonsági megfelelőségének érdekében teendő intézkedésekre.
- Első lépés a kitérő részletes vizsgálata és a talált hibák felszámolása (ORE kapta, legyűrődések, fekszinthibák, süppedések, csúcssíntalpi furatok javítása stb.).
- A B 60 XIV. kitérőknél a zárszerkezetek öntvényházainak lecserélése a belső megmunkált típusúra, a talpgyengítések helyszíni meghosszabbítására valószínűleg nem lesz szükség, ha a többi kiegészítő javítás elkészül.
- A beavatkozáskor az erőmérések elvégzése és dokumentálása.
- A központi állításból való kikapcsolásuk.
- A zárszerkezetek vizsgálata, hogy vannak-e valahol feszülések, a rudazatok és a zárszerkezetek leszerelése.
- Az MGV csúcssíngörgők pályalemezének átszerelése 15 mm-es, vízszintes kialakításúra (a csúcssín szabad, feszültségmentes állapotának biztosításához).
- A csúcssínek geometriai vizsgálata és pozicionálása (feszültségmentes állapotukban milyen az alakzatuk, illetve milyen értékű csúcssínnyitásnál következik ez be), csúcssín-tősín simuló kapcsolat kialakítása.
- A rugalmazó részen milyen irányban és mekkora értékkel kell a hajlítást elvégezni (ha pontszerűen tudunk csak beavatkozni, akkor legalább 2-3 helyen kell ezt megtenni).
- Be kell állítani (meg kell hajlítani) a rugalmazó részt úgy, hogy azok feles állásban legyenek nyugalmi állapotban.
- A B 54 XIV. kitérőknél a három rövid összekötő rúd cserélése új típusúra (az erőátadás vonala a csúcssíntalpba esik, nem az alatt 15 cm-rel), ezzel a rövid rudak megakadályozzák a csúcssínek csavarodását (49–50. ábra).
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.