A cikk szerzője:

Feczkó Róbert mb. építésvezető
A-Híd Építő Zrt.

Muskovics György ügyvezető igazgató, projektvezető
MKI Mérnök Iroda

Vörös József okleveles építőmérnök, ny. mérnök főtanácsos

Vác állomás korszerűsítése (2. rész) – Műtárgyépítések

Az állomáskorszerűsítési munkákról a Sínek Világa 2015/3. számában olvashattunk tájékoztatást. Ezúttal a műtárgyépítési feladatokat ismertetjük. A megrendelő NIF Zrt. és a Kőkapu-2012 Konzorcium 2013. április 4-én írta alá a Vállalkozói szerződést. A konzorcium vezető társasága a Közgép Zrt., tagjai a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Strabag Általános Építő Kft. Az A-Híd Zrt. munkáinak megrendelője a Közgép Zrt. volt.

 

Új gyalogos-aluljáró építése a 333+35 szelvényben

Ahhoz, hogy az állomást „ketté tudjuk vágni”, és a jobb oldali részen a vágányok elbontása után a munkagödör kiemelhető legyen, a megmaradó szélső vágány mellé 10 m hosszú G/607 szádlemezeket vertünk le, amelyeket 15 m-es horgonyokkal tettünk állékonnyá. A horgonyok a jelentős vasúti teher miatt 400 kN-nal voltak megfeszítve (7. ábra).

7. ábra. A megfeszített talajhorgonyok (Fotó: Vörös József)


A szádfal stabilitását ellenőrizendő, a szádfal melletti vágányokon mozgásvizsgálatokat végeztünk, ami igazolta, hogy a vasúti pálya sínszálai 1-2 mm süllyedés után beálltak.
Az új műtárgy folyosószakaszait a szádfalak síkjáig megépítettük.
Az új gyalogos peronaluljáró az állomás bal oldalán meglévő, de felújított felvételi épület és a jobb oldalán újonnan létesülő P+R parkoló felől biztosítja az utasoknak a vágányok megközelítését és az azok alatti átjárást. Az aluljáró 10 lépcsőkarral és egy rámpával, valamint 4 db lifttel teszi lehetővé a mozgáskorlátozottaknak is megfelelő fel- és lejutást (8. ábra). A vakok és gyengén látók részére taktilis jelek jelzik a fel- és lejutási lehetőségeket. Az aluljárót gránitlapokkal burkoltuk. Ennek érdekessége, hogy manapság ezt is Kínából szállítják. A megmunkálás és a bányászat oly mértékben kifizetődőbb, hogy a tetemes szállítási költség ellenére is versenyképes a környékbeli bányákkal szemben. Norvégia például jelentős gránitkészlettel rendelkezik, de miután nem akarja a „saját” természetét károsítani, inkább ő is Kínából szállíttat.

8. ábra. Az új gyalogos-aluljáró keresztfolyosója lépcsőkarokkal és a felvonókkal (Fotó: Szeifert Tamás)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©