A cikk szerzője:

Feczkó Róbert mb. építésvezető
A-Híd Építő Zrt.

Muskovics György ügyvezető igazgató, projektvezető
MKI Mérnök Iroda

Vörös József okleveles építőmérnök, ny. mérnök főtanácsos

Vác állomás korszerűsítése (2. rész) – Műtárgyépítések

Az állomáskorszerűsítési munkákról a Sínek Világa 2015/3. számában olvashattunk tájékoztatást. Ezúttal a műtárgyépítési feladatokat ismertetjük. A megrendelő NIF Zrt. és a Kőkapu-2012 Konzorcium 2013. április 4-én írta alá a Vállalkozói szerződést. A konzorcium vezető társasága a Közgép Zrt., tagjai a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Strabag Általános Építő Kft. Az A-Híd Zrt. munkáinak megrendelője a Közgép Zrt. volt.


A betonszerkezetek belső felületei homokszórást követően a felületi javítások és fugapótlások után antigraffiti bevonatot, a külső betonfelületek só korrózió elleni védőréteget kaptak. Felújítottuk az útpályákat, folyókákat és az acélszerkezeteket is. A felújítás előtti, majd azt követő állapotot a 344+93 szelvényben levő gyalogos-aluljárónál a 12. és a 13. ábrán mutatjuk be.

12. ábra. Gyalogos- aluljáró a felújítás előtt (Fotó: Feczkó Róbert)13. ábra.  Gyalogos- aluljáró a felújítás után (Fotó: Feczkó Róbert)

 

Jelzőhidak építése

 A 347+68 és a 360+74 szelvényben új acél­szerkezetű jelzőhidak épültek, ebben a Műs­zer Auto­matika Kft. alvállalkozóként működött közre.
Az eredetileg síkalapozással tervezett kéttámaszú acélgerenda szerkezetű jelzőhíd három vágány áthidalására szolgál. A műtárgyhoz három alaptest készült, kettő a pilléreket, egy pedig a lépcsőt támasztja meg. Az oszlopot alátámasztó alaptest alaprajzi mérete 3,7 × 2 m, a lépcsőt alátámasztó alaptest alaprajzi mérete 0,8 × 1,6 m. A kiviteli tervek készítése során a 360+74 szelvényben épült jelzőhíd alapozását a Mérnök jóváhagyásával síkalapról kútalapra változtatta a Kivitelező, ezért a kivitelezés során a földmunka kedvezőbb biztonsági zónában volt elvégezhető. A 347+68 szelvényben megépült jelzőhíd acélszerkezete a 14. ábrán míg az erre vonatkozó alapozási keresztmetszet a 15. ábrán látható.

14. ábra. Jelzőhíd a 347+68 hm szelvényben (Fotó: Szeifert Tamás)

15. ábra. A 360+74 hm szelvényben épült jelzőhíd alapozása kútalappal

Közműalagút

Vác állomáson az 1829/86 helyrajzi számú ingatlanon a PFT szakaszmérnökség üzemi épülete alatt átvezetett 2,00 × 2,00 m nyílású vasbeton közműalagút épült (16. ábra). Az alagút építését alvállalkozóként a Műszer Automatika Kft. végezte.

16. ábra. Közműalagút hossz-szelvénye

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©