A cikk szerzője:

Dr. habil Dr. Majorosné Lublóy Éva Eszter egyetemi docens
BME

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Alagútfalazatok termikus vizsgálata (1. rész) – Elméleti alapok

A közlekedés fejlődése, a szállítási igények növekedése és a városi beépítettség miatt egyre gyakrabban válik el az infrastruktúra nyomvonala és a terep. Ezek a szempontok indokolják az olyan költséges beruházásokat, mint a kontinenst az Egyesült Királysággal összekötő Csatorna-alagút, a svájci Alpok alatt átvezetett Gotthárd-bázisalagút és a nagyvárosok közlekedését szolgáló metróhálózatok. Ezeket az infrastruktúra-elemeket mára már természetesnek gondoljuk, mindaddig, míg egy havária jellegű esemény el nem lehetetleníti használatukat. Egy ilyen eseménynél a veszélybe kerülő emberi életeken túl számolni kell a keletkezett károkkal és a helyreállítás miatti zavartatással is.

RWS alagúttűzgörbe

Az RWS tűzgörbét Hollandia közlekedési minisztériuma dolgozta ki. Alapja egy 50 m3 üzemanyagot szállító, 300 MW tűzteljesítményű tartálykocsi égése. Az RWS alkalmazhatóságát a norvégiai Runehamar alagútban végzett vizsgálatok is alátámasztották [7]. A tűzgörbe karakterisztikus pontjait az 5. táblázat foglalja össze.
Az RWS-görbét a 4. ábra szemlélteti.

Öntöttvas és szénacél alagútfalazatok felmelegedésének vizsgálata

Az acélszerkezetek tűzhatásra történő méretezését az MSZ EN 1993-1-2:2013 [9] tárgyalja részletesen. Ez a szabvány szolgáltatja a hőtechnikai paraméterek felvételének lehetőségét a tűzhatás során, amely a sűrűség kivételével minden esetben hőmérséklettől függő érték lesz, valamint bemutatja a szerkezet felmelegedésének számítását is. A szabvány külön módszert ír elő a védelem nélküli és a védelemmel ellátott szerkezetek vizsgálatához. Mivel az alagútfalazatok döntően védelem nélküli kialakításúak, így a hőtechnikai paraméterek ismertetését követően az ezekre jellemző számítási eljárást ismertetjük. Mivel az öntöttvas szerkezetekre az előírás nem tér ki, illetve az adatok is nehezen fellelhetők, így a hőtechnikai paramétereit a szénacéléval megegyezőnek tekintjük és ezáltal nem teszünk különbséget a két anyag felmelegedésének számítása között.

A szénacél hőtechnikai paramétereinek változása tűzhatás alatt

A tűz hatására a szerkezeti anyagoknak nemcsak a szilárdsági paraméterei, hanem a hőtechnikai jellemzői is megváltoznak. Az alfejezet kidolgozása során sorra vesszük az egyes tényezőket és bemutatjuk azok jellemző értékeit és megváltozásukat az elszenvedett hőterhelés függvényében.

3. ábra. Az Eureka projekt keretében kidolgozott tűzgörbék4. ábra. Az RWS-görbe

Hővezetési tényező

A hővezetési tényező megmutatja, hogy az anyag felületén belépő hő mekkora sebességgel képes áthaladni az anyagon. A szénacél anyagú szerkezetek esetén értéke a hővezetési tényező értéke a hőmérséklet függvényében az 5. képlet szerint határozható meg [9].

Ha 20 °C ≤ θa < 800 °C:


Ha 800 °C ≤ θa ≤ 1200 °C:

ahol:
λª: a szénacél hővezetési tényezője [W/mK],
θª: a szénacél hőmérséklete [°C].

A szénacél hővezetési tényezőjének alakulását a hőmérséklet függvényében az 5. ábra szemlélteti.

Fajhő

A fajhő megmutatja azt az energiamennyiséget, amely az anyag hőmérsékletének 1 K-nel való megnövekedéséhez szükséges. A szénacél anyagú szerkezetek esetén értéke a 6. képlet szerint határozható meg [9].

Ha 20 °C ≤ θa < 600 °C:

Ha 600 °C ≤ θa < 735 °C:


Ha 735 °C ≤ θa < 900 °C:



Ha 900 °C ≤ θa ≤ 1200 °C:

ahol:
ca: a szénacél fajhője [J/kgK],
θa: a szénacél hőmérséklete [°C].

A szénacélra jellemző függvénykapcsolatot a fajhő és a hőmérséklet között a 6. ábra szemlélteti.

5. ábra. A szénacél hővezetési tényezője az anyag hőmérsékletének függvényében6. ábra. A szénacél fajhője az anyag hőmérsékletének függvényében

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] https://hu.wikipedia.org/wiki/Alag%C3%BAt. Letöltve: 2023.04.26.
  • [2] https://hu.wikipedia.org/wiki/Budapesti_metr%C3%B3. Letöltve: 2023.04.26.
  • [3] 54/2014. (XII. 5.) BM-rendelet az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1400054.bm. Letöltve: 2023.04.26.
  • [4] MSZ EN 1991-1-2:2005 Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások, 1-2. rész: Általános hatások. A tűznek kitett szerkezeteket érő hatások. Budapest: MSZT; 2005.
  • [5] Milyen forró a tűz? Rövid útmutató a szabványos hőmérséklet-idő tűzfejlődési görbékhez. https://www.promat.com/hu-hu/epiteszet/az-on-projektjei/szakertoi-terulet/69819/milyen-forro-a-tuz/. Letöltve: 2021.12.14.
  • [6] NIST Technical Note 1681: Best Practice Guidelines for Structural Fire Resistance Design of Concrete and Steel Buildings. https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/TechnicalNotes/NIST.TN.1681.pdf. Letöltve: 2021.12.14.
  • [7] Nemzetközi tűzfejlődési görbék – hasznos szabványok a tűzvédelemben. https://www.promat.com/hu-hu/epiteszet/az-on-projektjei/szakertoi-terulet/33637/nemzetkozi-tuzfejlodesi-gorbek-tuzvedelmi-tervezes/. Letöltve: 2021.12.14.
  • [8] Annikken de Lange. Modelling heat diffusion in concrete structures during a tunnel fire, to investigate structural safety. https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2617182/Lange%2C%20Annikken%20de.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Letöltve: 2021.12.14.
  • [9] MSZ EN 1993-1-2:2013 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése, 1-2. rész: Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [10] Petrasovits G, Fazakas Gy, Kovácsházy F. Városi földalatti műtárgyak tervezése és kivitelezése. Budapest: Akadémiai Kiadó; 1992.
  • [11] MSZ EN 1992-1-2:2013 Eurocode 2: Betonszerkezetek tervezése, 1-2. rész: Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [12] MSZ EN 1994-1-2:2013 Eurocode 4: Együttdolgozó, acél-beton öszvérszerkezetek tervezése, 1-2. rész: Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [13] David M. Manley. Design of reinforced concrete slabs exposed to natural fires. https://www.canterbury.ac.nz/media/documents/oexp-engineering/civil-engineering/David_Manley.pdf. Letöltve: 2021.12.14.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©