A cikk szerzője:

Dr. habil Dr. Majorosné Lublóy Éva Eszter egyetemi docens
BME

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Alagútfalazatok termikus vizsgálata (1. rész) – Elméleti alapok

A közlekedés fejlődése, a szállítási igények növekedése és a városi beépítettség miatt egyre gyakrabban válik el az infrastruktúra nyomvonala és a terep. Ezek a szempontok indokolják az olyan költséges beruházásokat, mint a kontinenst az Egyesült Királysággal összekötő Csatorna-alagút, a svájci Alpok alatt átvezetett Gotthárd-bázisalagút és a nagyvárosok közlekedését szolgáló metróhálózatok. Ezeket az infrastruktúra-elemeket mára már természetesnek gondoljuk, mindaddig, míg egy havária jellegű esemény el nem lehetetleníti használatukat. Egy ilyen eseménynél a veszélybe kerülő emberi életeken túl számolni kell a keletkezett károkkal és a helyreállítás miatti zavartatással is.

Az alkalmazott modell validációja

A bemutatott elméleti háttéren nyugvó Excel programunk validációját Annikken de Lange: Modelling heat diffusion in conc­rete structures during a tunnel fire, to investigate structural safety [8] című diplomamunkája alapján végeztük el. Az általa közölt eredmények közül két relevánsnak tartott tűzgörbéhez tartozókat kiválasztottuk. Célszerűen egy olyat választottunk, amihez nem tartozik lehűlési szakasz (RWS) és egy olyat, amelyhez tartozik lehűlési szakasz (RABT-ZTV vasúti). Diplomamunkájában az Ansys programot alkalmazta, amely egy rendkívül fejlett általános célú végeselemprogram. Az általa vizsgált időpontokban és mélységekben meghatároztuk mi is a kialakuló hőmérsékleti értékeket és az értékek eltéréseit. A kapott adatokat a RWS tűzgörbe esetén a 7. táblázat, míg RABT-ZTV vasúti tűzgörbe esetén a 8. táblázat foglalja össze.


A 7. táblázatban elvégzett validáció alapján belátható, hogy olyan tűzgörbék esetén, amelyek nem rendelkeznek lehűlési szakasszal, azoknál a két eljárással nyert eredmény gyakorlatilag azonosnak tekinthető. Ennél árnyaltabb kép rajzolódik ki a 8. táblázatban elvégzett validáció esetén. Itt azt tapasztaljuk, hogy a lehűlési szakasz 6/11 részében 120 perc tűzidőtartam esetén az egyezés most is rendkívül jónak mondható a számítási modellünk által szolgáltatott eredmények és az Ansys által szolgáltatottak között. A vizsgált tűz 170 perc tűzidőtartam után kialszik és ezt követi 70 perc szabad lehűlés, amely során már a tűznek eredetileg kitett felületen megváltozott peremfeltételeket kellene figyelembe venni. Ezt szemlélteti a 8. táblázat utolsó oszlopa, ahol az egyezés mértéke már nem elfogadható a peremfeltételek megváltozása miatt. Mivel a program jelen verziója ezt nem teszi lehetővé, így alkalmazása továbbfejlesztés nélkül csak a tűz kialvásáig lehetséges. Megjegyezzük azt, hogy az OTSZ [3] alapján ezen tűzgörbe esetén maximálisan 120 perc tűzkitét esetére alkalmazandó, tehát a gyakorlati szakmai munka számára végig megbízhatóan alkamazható.


Cikkünk következő részében, felhasználva az elméleti összefoglalásban található ismereteket, bemutatjuk olyan újszerű izotermavonalak kidolgozását, amelyek a praxis számára a szabványos tűzgörbe esetére rendelkezésre állnak, de ettől eltérő tűzgörbék vizsgálatát nem teszik lehetővé.

Összefoglalás

Cikkünk készítése során bemutattuk a vizsgált probléma hazai vonalhálózaton megjelenő relevanciáját, az alagútfalazatok anyagaira jellemző hőtechnikai paramétereket és azok megváltozását a tűzhatás során. A cikkben bemutatott görbék és a 6–8. táblázat saját szerkesztésűek. Az anyagjellemzők ismertetése után vizsgálati módszert mutattunk be mind a fémanyagú, mind a betonanyagú alagútfalazatok felmelegedésének vizsgálatára. Mivel a betonanyagú falazatokra bemutatott módszer részben tekinthető csak szabványosnak, így a fellelhető szakirodalom alapján validáltuk azt és az elmélet alapján működő Excel programunkat. A validáció során bemutattuk, hogy a gyakorlati szakmai feladatok megoldására az alkalmazott eljárás alkalmasnak tekinthető.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456

Irodalomjegyzék

  • [1] https://hu.wikipedia.org/wiki/Alag%C3%BAt. Letöltve: 2023.04.26.
  • [2] https://hu.wikipedia.org/wiki/Budapesti_metr%C3%B3. Letöltve: 2023.04.26.
  • [3] 54/2014. (XII. 5.) BM-rendelet az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1400054.bm. Letöltve: 2023.04.26.
  • [4] MSZ EN 1991-1-2:2005 Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások, 1-2. rész: Általános hatások. A tűznek kitett szerkezeteket érő hatások. Budapest: MSZT; 2005.
  • [5] Milyen forró a tűz? Rövid útmutató a szabványos hőmérséklet-idő tűzfejlődési görbékhez. https://www.promat.com/hu-hu/epiteszet/az-on-projektjei/szakertoi-terulet/69819/milyen-forro-a-tuz/. Letöltve: 2021.12.14.
  • [6] NIST Technical Note 1681: Best Practice Guidelines for Structural Fire Resistance Design of Concrete and Steel Buildings. https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/TechnicalNotes/NIST.TN.1681.pdf. Letöltve: 2021.12.14.
  • [7] Nemzetközi tűzfejlődési görbék – hasznos szabványok a tűzvédelemben. https://www.promat.com/hu-hu/epiteszet/az-on-projektjei/szakertoi-terulet/33637/nemzetkozi-tuzfejlodesi-gorbek-tuzvedelmi-tervezes/. Letöltve: 2021.12.14.
  • [8] Annikken de Lange. Modelling heat diffusion in concrete structures during a tunnel fire, to investigate structural safety. https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2617182/Lange%2C%20Annikken%20de.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Letöltve: 2021.12.14.
  • [9] MSZ EN 1993-1-2:2013 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése, 1-2. rész: Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [10] Petrasovits G, Fazakas Gy, Kovácsházy F. Városi földalatti műtárgyak tervezése és kivitelezése. Budapest: Akadémiai Kiadó; 1992.
  • [11] MSZ EN 1992-1-2:2013 Eurocode 2: Betonszerkezetek tervezése, 1-2. rész: Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [12] MSZ EN 1994-1-2:2013 Eurocode 4: Együttdolgozó, acél-beton öszvérszerkezetek tervezése, 1-2. rész: Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [13] David M. Manley. Design of reinforced concrete slabs exposed to natural fires. https://www.canterbury.ac.nz/media/documents/oexp-engineering/civil-engineering/David_Manley.pdf. Letöltve: 2021.12.14.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©