A cikk szerzője:

Szabó József ny. műszaki igazgatóhelyettes, MMK közlekedési szakértő

Kitérők működtetése, üzemeltetése (2. rész)

Az első részben többször is utaltam a váltóállítás során fellépő erők kezelésére, és a nagyobb súlyú csúcssínek mozgatását elősegítő csúcssíngörgők alkalmazására. Ezúttal részletesen bemutatom ezek működési elveit, alkalmazási körüket és a görgők fejlődési (fejlesztési) irányvonalait. (A könnyebb nyomon követhetőség érdekében a fejezeteket, ábrákat és táblázatokat folyamatosan számozzuk – a szerk.)

3.5. A csúcssíngörgők szerepe, elhelyezése, darabszáma, állapota, működési paraméterük

Előre, és nagyon határozottan le kell szögeznem, hogy a csúcssíngörgő egy kiegészítő műszaki szerkezet. Nem szabad neki olyan funkciót tulajdonítani (vagy elvárni, netán megkövetelni), hogy szerepet kapjon a csúcssín tősínhez simulásának erőteljes megvalósításában.
Ha ezt várjuk el, akkor előléptetjük biztonsági szerkezetté (mint például a csúcssín-ellenőrző szerkezeteket vagy a váltózárakat), és ezáltal lényegesen jobban felértékelődik a szerepük. Ha a B 60 XIV. kitérők első beépítései után elfogadják ez irányú aggályaimat és véleményemet – hogy a csúcssínekben kialakult nagy belső erőket ne ezzel próbáljuk kezelni –, akkor az eddig ismertetett problémák megoldásaira lehetett volna elsősorban koncentrálni. Az egyes kitérőkre nagy darabszámban felszerelt Safferoll készülékek ellenére sem alakult ki kimutatható javulás, a váltóvizsgálatok mérési eredményei, az állító- és visszamaradó erők a felső határértékek közelében maradtak, így az üzemeltető részére már szinte semmilyen tartalékok nem képződtek.
Az Európában alkalmazott fontosabb, aljközbe szerelt váltógörgő típusai láthatók a 24–26. ábrán.

24. ábra. Austroroll (osztrák) csúcssín-görgő

25. ábra. Ekoslide (cseh csúcssín­görgő26. ábra. Saferoll (osztrák) csúcssín­görgő
A váltó sínszékbe beépített szerkezetek térhódítása során az alábbi fejlődés tapasztalható:

  • Először csak próbálkozás volt, ma egyes vasutaknál már trend.
  • Öntött, drága, gyakran túlbonyolított szerkezetekkel.
  • A kiemelten maradó csúcssínek miatt éppen a nagysebességű pályáknál nő meg a káros rezgések, de főleg a lengések veszélye. Egyes vasutak ennek a lengési folyamatnak a kompenzálása érdekében a csúcssínekre csillapító szerkezeteket szerelnek V > 200 km/h esetén (27. ábra).

27. ábra. A csúcssín lengését csillapító készülék

  • A sínszékbe beépített fix görgők (szabályozható magasságállítással) készülnek.
  • Kiemelési magasságok: 3–6 mm (a sebesség függvényében változtatható).
  • A VAMAV Kft. által rendszeresített SP rendszernél a zárszerkezet konstrukciója miatt ez 3 mm értékben maximalizált.
A cikk folytatódik, lapozás:12345678Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©