Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Kitérők működtetése, üzemeltetése (2. rész)
Azonnal megfogalmazódott, hogy markánsan el kell választani:
- a kitérőszerkezet beépítéséből,
- a gyártásból,
- a konstrukciós (vagy szerkezeti) kialakításból,
- az üzemeltetésből adódó hiányosságok értékelését és kezelését.
Választ kell keresni arra, hogy mi okozza, okozhatja ezeket a nagy és gyors méretváltozásokat?
Milyen összefüggések vannak akár az alátámasztást biztosító vasbeton aljak, illetve a keresztezés U alakú vezetővasai között?
A másik fontos elv az volt, hogy a mérési eredmények összehasonlításában az abszolút (terv szerinti) értékek elsősorban a fontosak, de ugyanilyen fontosak azok eltérései, a szórások nagyságrendjei is.
A mérések és vizsgálatok sorrendjének meghatározása
A kitérők egyenes irányú E, illetve a kitérőirányú K oldalán egyaránt keresztirányú (átlós) mérések, az 54. ábrán látható segédeszköz alkalmazásával.
Az ellenőrző mérés során az 50. aljon a keresztezési középrész és a vezetősínes pályasín csavarjait átlóban a speciális mérőcsavarral helyettesítettük, és megmértük aljanként és irányonként a furatok átlós távolságát (55. ábra).
Az ellenőrző mérések eredményei
A mérési eredményeket és az egyes jellemzőkhöz tartozó határértékeket a 6. táblázat tartalmazza.
A kismértékűnek tekinthető méreteltéréseket vastagon szedett, míg a kirívónak ítélt eltéréseket vastagon szedett és aláhúzott számmal jelöltem.
A mérési eredmények alapján egyértelműen kirajzolódott, hogy a betétek gyártás közbeni helytelen elhelyezése vagy elmozdulása az ok, ugyanis a KL síncsavarok teljes behajtásával a csavaroknak a betétekben való pozicionálását a lehető legkorrektebben lehetett biztosítani.
A közös felülvizsgálat során is teljesen bebizonyosodott ez az állapot, így a javító beavatkozás a VAMAV Kft. részéről elkerülhetetlenné vált. Mivel a keresztezési középrész alatt lévő sínszékek helyzete kötött, így csak a két külső oldali vezetősínes sínszékekhez lehetett nyúlni.
A helyszíni mérési eredmények azt mutatták, hogy a beavatkozást elegendő a két szomszédos alj érintésével elvégezni. A javítást a VAMAV Kft. csak erre a helyre illeszthetően, egy speciális excentrikus furattal ellátott sínszék formájában oldotta meg.
A hosszú távú és biztonságos üzemeltetés érdekében ezt a kérdést napirenden kell tartani, és megnyugtató megoldást kell rá keresni és találni.
Összegzésként újból és határozottan szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a kitérők folyamatos működtetéséhez és üzemeltetéséhez nagyon fontos, mi több, elengedhetetlen az alapos elméleti szakmai ismeret, a kitérők megfelelő konstrukciós és szerkezeti ismerete, az előírt felügyeleti vizsgálatok igen alapos és körültekintő végrehajtása, az ellenőrzésekhez szükséges technikai és egyéb mérőeszközök megléte, valamint azok előírás szerinti alkalmazása.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.