A cikk szerzője:

Szabó József ny. műszaki igazgatóhelyettes, MMK közlekedési szakértő

Kitérők működtetése, üzemeltetése (2. rész)

Az első részben többször is utaltam a váltóállítás során fellépő erők kezelésére, és a nagyobb súlyú csúcssínek mozgatását elősegítő csúcssíngörgők alkalmazására. Ezúttal részletesen bemutatom ezek működési elveit, alkalmazási körüket és a görgők fejlődési (fejlesztési) irányvonalait. (A könnyebb nyomon követhetőség érdekében a fejezeteket, ábrákat és táblázatokat folyamatosan számozzuk – a szerk.)

 

Váltó sínszékbe épített váltógörgő szerkezetek láthatók a 28–30. ábrán, ezek jellemzői: 

  • A görgős csúcssíntovábbító szerkezetek kikerülnek az aljközökből (lekicsinyítve kerülnek a sínszék mellé), és nem akadályozzák a nagygépes vágányszabályozási munkákat (31–32. ábra).
  • A csúcssín az átállítási folyamat befejezése után visszahelyeződik a sínszékre, nem marad kiemelten, így káros rezgések, lengések nem keletkeznek rajta.
  • A csúcssín mozgatása közben függőleges marad, nem csavarodik.
  • A szerkezet elemei könnyen elhelyezhetőek, egyszerűen és gyorsan szerelhetőek, cserélhetőek.
  • Nincs meghibásodás normál üzemi körülmények között.

28. ábra. Schwihag (német) csúcssín­görgő

29. ábra. BWG (német) csúcssín­görgő

30. ábra. B 60 MT (MGV magyar csúcs­sín­­görgő)

31. ábra. Sínszék mellé szerelt görgő

32. ábra. Sínszék mellé szerelt görgők

A görgők általános elhelyezését a kitérők rendszere szerint a 4. táblázat tartalmazza (a kitérők vasbeton aljain, mindig a sínszékek mögött, azaz a keresztezés felé).

4. táblázat. A görgők általános elhelyezése

Sínszékkel egybeöntött (magyar) görgős csúcssínemelők

Az aljakra szerelhető változathoz kifejlesztettünk egy sínszékkel egybeépített – Sínszékkel Egybeöntött – (SEÖ) konstruk­ciót is (33–36. ábra).

33. ábra. Sínszékkel egybeöntött (SEÖ) – pályalemezes – csúcssín­gör­gő képe34. ábra. SEÖ egygörgős szerkezet

Ennek a rendszernek a fő jellemzője, hogy a csúcssín elején lévő első görgő mindig pályalemezes konstrukciójú, azaz mindig visszahelyezi a csúcssínt az átállítási művelet után a sínszékre, megakadályozva, hogy azon káros rezgések és lengések alakuljanak ki. A további görgőknél lehetőség van arra is, hogy a fixen rögzített görgőkre emelkedjen a csúcssín talpa az átállítási művelet során, illetve lehetőség van a pályalemezes konstrukciós megoldás elhelyezésére is.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345678Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©